Husk at tjekke, om du har en NemKonto!!!

Artikel_4_-_Husk_at_tjekke.jpg

NemKontoen er den konto, som det offentlige benytter ved betalinger fra stat, regioner og kommuner. Virksomheder og personer, der har flere konti, kan selv bestemme, hvilken konto der skal være NemKonto.

Her er nogle eksempler på offentlige udbetalinger til virksomheder, som bliver overført via NemKonto:

Virksomheden skal selv indberette sin NemKonto. Den bliver ikke tildelt automatisk af NemKonto-systemet – heller ikke til nye virksomheder.

Det er muligt at indberette en NemKonto på www.nem-konto.dk, men bankerne er også meget behjælpelige med dette.

En virksomhed kan altid ændre sin NemKonto. Mange banker har indarbejdet NemKonto i deres netbank, så virksomhederne selv kan indberette og ændre deres NemKonto via netbanken.

Hvis foreninger modtager betalinger fra en offentlig myndighed, skal de også have en NemKonto.

Som borger er det også vigtigt at være opmærksom på, om man har en NemKonto, så det offentlige har en konto, de kan benytte ved betalinger – det være sig f.eks. overskydende skat, børne- og ungeydelse samt SU. Hvis man ikke har registreret en NemKonto, når SKAT forsøger at udbetale til én, vil pengene blive indsat på en ’ventekonto’, indtil man får registreret en NemKonto.

 

Kilde: Foreningen Danske Revisorer -  www.fdr.dk