Nye regler for prismarkedsføring

Artikel_2_-_Nye_regler_for_prismarkedsføring_WEB_650x344.png

Pris er et konkurrenceparameter, som alle forbrugere forstår, og som mange retter sig efter. Derfor er det også nemt og enkelt at markedsføre sig på sin pris gennem bl.a. sammenligning af egne eller andres priser.

Beregningsmetoderne, der ligger til grund for prissammenligninger, kan variere for at reklamere med en så stor besparelse som muligt. Der er dog grænser for, hvor kreativ man har lov at være ved prismarkedsføring, da man ikke må lave vildledende reklame. Reglerne findes i markedsføringsloven, der håndhæves af Forbrugerombudsmanden, som netop den 1. juli i år har offentliggjort nye retningslinjer for prismarkedsføring, der indeholder enkelte nye eller opdaterede regler.

Tilbudspriser / før og nu-priser

Når man reklamerer med tilbud, hvor en vares pris under tilbuddet sammenlignes med varens normale pris for at angive en besparelse, er det selvfølgelig nødvendigt, at varen rent faktisk har en normal pris. Derfor er det vildledende at reklamere med besparelser ved køb af tilbudsvarer, hvis varen alt for ofte indgår i priskampagner og sælges til nedsat pris og derfor ikke reelt har en normalpris.

Mængderabatter

Salg af varer med mængderabat er et meget almindeligt fænomen, men man skal være opmærksom, når man angiver besparelsen ved at købe flere varer ad gangen. Hvis man øger mængderabatten, er det vildledende, hvis man fortsat sammenligner med den oprindelige stykpris. I stedet skal man udregne besparelsen mellem den normale mængderabat og den nye.

Deal-sites

De såkaldte dealsites er hjemmesider, der udbyder et katalog over forskellige deals, som leveres af forskellige leverandører i en bestemt periode, f.eks. middage eller biografbilletter. Det er vildledende reklame, hvis dealsitet sammenligner deres pris med leverandørens sædvanlige pris, hvis varen er fremstillet eller produktet er sammensat helt specielt til dealsitet, og man derfor ikke normalt kan købe varen hos leverandøren. Udover dealsitet kan leverandøren straffes for sådan vildledende reklame, som foretages af dealsitet med leverandørens medvirken.

Outlets

Butikker må kun betegnes som outlets, hvis butikkens varesortiment reelt er restvarer, udgåede varer eller lign., der tidligere har været solgt i den erhvervsdrivendes normale forretning.

 

Læs Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer på:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/46455/20170703-prisretningslinjer-fo.pdf

 

Kilde: Skrevet af Cand.Jur og Specialist i Revisorjura Jakob Dedenroth Bernhoft -  www.fdr.dk
Dronning Olgas Vej 43A - 2000 Frederiksberg - CVR 36464852